Δημοκρατική Συνεργασία: Συνοπτικός Συνταξιοδοτικός κώδικας 2020
https://drive.google.com/open?id=1_YUD6f0Dc3nh4KmB0udWY9xi7mBHv7hD
21 Μαρτίου 2020
Ενημέρωση για τη διαδικασία παραίτησης – συνταξιοδότησης των εκπαιδευτικών
Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 33 του Ν.4386/2016 «Αίτηση παραίτησης μόνιμου εκπαιδευτικούπρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που υποβάλλεται το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου θεωρείται ότι έχει γίνει αποδεκτή και λύεται αυτοδικαίως η υπαλληλική σχέση στις 31 Αυγούστου». Στην περίπτωση που η εναρκτήρια ή η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων είναι αργία, η υποβολή των αιτήσεων γίνεται την αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα.
Στην εγκύκλιο 39109/Ε3/19-03-2020 του Υ.ΠΑΙ.Θ. αναφέρεται ότι: «Κατά το παρόν έτος ημερομηνία έναρξης των αιτήσεων παραίτησης είναι η 1η Απριλίου 2020 ημέρα Τετάρτη και η καταληκτική ημερομηνία είναι η 10η Απριλίου 2020 ημέρα Παρασκευή.». Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να μεριμνήσει για την υποβολή των αιτήσεων με κάθε πρόσφορο τρόπο (π.χ. ηλεκτρονική ή και άλλη μορφή).
Ανάκληση αίτησης παραίτησης λόγω μη ύπαρξης ειδικής νομοθετικής ρύθμισης για το εκπαιδευτικό προσωπικό, μπορεί να κατατίθεται μέσα σε ένα μήνα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης παραίτησης, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 148 του Ν.3528/2007.
Οι αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που υποβάλλονται εκτός του πρώτου δεκαημέρου του Απριλίου, δηλαδή μετά την 10η Απριλίου και κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους γίνονται αποδεκτές με απόφαση Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων «ύστερα από γνώμη των Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων (Κ.Υ.Σ.Π.Ε./Κ.Υ.Σ.Δ.Ε.) για εξαιρετικούς λόγους, όπως βαριές και δυσίατες ασθένειες, οι οποίες αποδεικνύονται από πιστοποιητικά Υγειονομικής Επιτροπής ή Δημόσιου Νοσοκομείου, ή για ιδιαίτερα σοβαρούς οικογενειακούς λόγους».
Ο/η εκπαιδευτικός στην αίτηση παραίτησης θα πρέπει να γράφει για ποιο λόγο ζητά να παραιτηθεί από την Υπηρεσία, π.χ. για λόγους υγείας ή για σοβαρούς και όχι για λόγους συνταξιοδότησης, ή για οικογενειακούς λόγους, προσωπικούς λόγους ή επαγγελματικούς λόγους κλπ.
Στην περίπτωση αίτησης παραίτησης για λόγους υγείας υποβάλλονται δικαιολογητικά από Δημόσιο Νοσοκομείο ή Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας ή από την Ανώτατη Στρατιωτική Υγειονομική Επιτροπή (Α.Σ.Υ.Ε.) όταν πρόκειται για ειδικές παθήσεις. Στην περίπτωση αίτησης παραίτησης για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους αναγράφονται υποχρεωτικά οι επικαλούμενοι λόγοι και υποβάλλονται δικαιολογητικά (π.χ. πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, βεβαίωση εργασίας συζύγου σε άλλη πόλη/χώρα, κλπ.) που να αποδεικνύουν τους παραπάνω λόγους.
Οι εκπαιδευτικοί απολύονται αυτοδίκαια από την Υπηρεσία με τη λήξη του διδακτικού έτους (άρθρο 4, παρ. 1 του Ν.3687/2008), λόγω ορίου ηλικίας, με τη συμπλήρωση του εξηκοστού έβδομου (67ου) έτους της ηλικίας τους (άρθρο 59, παρ. 1, 2 του Ν.4369/2016). Για την αυτοδίκαιη απόλυση, λόγω ορίου ηλικίας, ως ημερομηνία γέννησης θεωρείται η 31η Δεκεμβρίου του έτους γέννησης (άρθρο 155, παρ. 3 του Ν.3528/2007).
Σύμφωνα με το άρθρο 4, παρ. 10 του Ν.4151/2013, υπάλληλος που αποχωρεί από την Υπηρεσία προκειμένου να συνταξιοδοτηθεί και λόγω πλάνης περί τα πράγματα δεν πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις για την άμεση καταβολή της σύνταξής του, μπορεί να επανέλθει στην Υπηρεσία μετά από αίτησή του, η οποία υποβάλλεται στον φορέα που αποχώρησε εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών από την ημερομηνία που φέρει το έγγραφο της αρμόδιας Διεύθυνσης Συντάξεων, το οποίο και τον πληροφορεί σχετικά. Το χρονικό διάστημα από την αποχώρηση από την Υπηρεσία μέχρι την επαναφορά σε αυτή δεν λογίζεται συντάξιμο και δεν καταβάλλονται αποδοχές για αυτό.
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε
Το νομοθετικό πλαίσιο των υπηρεσιακών μεταβολών των εκπαιδευτικών
Το θέμα της κωδικοποίησης της νομοθεσίας που αφορά τις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών έχει απασχολήσει πολλές φορές τον κλάδο και τη ΔΟΕ. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, δεν έχει αντιμετωπισθεί.
Διατάξεις διάσπαρτες σε πολλούς νόμουςδυσκολεύουν πάρα πολύ τους συναδέλφους, οι οποίοι δεν γνωρίζουν τελικά ποια νομοθεσία ισχύει. Αποτέλεσμα αυτής της πανσπερμίας διατάξεων και της πολυνομίας είναι η δημιουργία σύγχυσης αντί της επίλυσης των προβλημάτων. Το υπουργείο Παιδείας, κατά καιρούς -ύστερα από αιτήματα της ΔΟΕ- έχει συγκροτήσει επιτροπές μελέτης του θέματος, οι οποίες, μέχρι τώρα, δεν έχουν καταλήξει σε συγκεκριμένο αποτέλεσμα.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, χωρίς να έχει νομική υπηρεσία, ανταποκρινόμενη στο αίτημα χιλιάδων συναδέλφων, οι οποίοι μάταια περιμένουν από το υπουργείο Παιδείας να το κάνει, μελέτησε το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, το κωδικοποίησε, στο μέτρο του δυνατού, και το παραθέτει, έτσι ώστε όλοι να γνωρίζουν σε ποιον νόμο θα ανατρέχουν, κάθε φορά, για το θέμα που τους απασχολεί.
Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ., αφού λάβει υπόψη της και τις προτάσεις των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών, οφείλει να πραγματοποιήσει τις αναγκαίες αλλαγές που θα συμβάλουν στη βελτίωσή του.
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΩΝ ΜΕΤΑΒΟΛΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΜΕΤΑΘΕΣΗΣ
Ειδικές κατηγορίες μετάθεσης είναι αυτές που αναφέρονται στο άρθρο 13 του Π.Δ.50/1996, στην παρ. 8 του άρθρου 1 του ν.3194/2003 και στο άρθρο 17 του ν.3402/2005. Στον ν.4653/2020, με το άρθρο 55, επανήλθε η προτεραιότητα για τις μεταθέσεις των εκπαιδευτικών του άρθρου 13 του Π.Δ.50/1996 και για τους πολύτεκνους εκπαιδευτικούς του άρθρου 6 του ν.3454/2006, καθώς και για γονείς ενός (1) ανάπηρου τέκνου, με ποσοστό αναπηρίας 67% (παρ. 2 του άρθρου 39 του ν.4403/2016) τόσο για τις μεταθέσεις από περιοχή σε περιοχή μετάθεσης όσο και για τις μεταθέσεις και τοποθετήσεις εντός της ίδιας περιοχής.
Με τον ν.4653/2020 (στις καταργούμενες διατάξεις) οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί εξαιρούνται και από τις ρυθμίσεις του άρθρου 14 του Π.Δ.50/1996 «Κρίση και τοποθέτηση υπεράριθμων εκπαιδευτικών», όπως αυτό συμπληρώθηκε με το άρθρο 12, παρ. 2 του Π.Δ.100/1997.
Με την υπ’ αριθμόν 19 απόφαση της 217ης/18.9.2008 Ολομέλειας του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (ΚΕ.Σ.Υ.) της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας και την υπ’ αριθμόν 1/4,05-02-2009 Πράξη του Κ.Υ.Σ.Π.Ε. θεωρείται ότι εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 13 «Ειδικές κατηγορίες μετάθεσης» του Π.Δ. 50/1996 και οι νόσοι Hodgkin, No Hodgkin και Willebrand.
ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Α) Μοριοδότηση σχολικών μονάδων (Π.Δ.50/1996, όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ.100/1997, το Π.Δ.39/1998 και το Π.Δ.111/2016, το οποίο τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν.4547/2018).
Β) Αναμοριοδότηση - Καθορισμός δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων(ΦΕΚ 3941/2018).
ΜΕΤΑΘΕΣΕΙΣ – ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Α)Μεταθέσεις-τοποθετήσεις εκπαιδευτικών (Π.Δ.50/1996, όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ.100/1997, το Π.Δ.39/1998 και το άρθρο 55 του ν.4653/2020).
Β) Μονάδες μετάθεσης(άρθρα 30 & 31 του ν.3848/2010, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 59 του ν.3966/2011, άρθρο 39 του ν.4115/2013, άρθρα 4 & 5 του ν.4283/2014, άρθρο 37 του ν.4351/2015, άρθρο 25 του ν.4203/2013, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 33 του ν.4386/2016, άρθρο 72 του ν.4316/2016, άρθρο 8 του ν.4574/2018).
Γ) Περιοχές μετάθεσης (ΦΕΚ 3399/2018 και ΦΕΚ 3419/2018).
Δ) Διαδικασίες-προϋποθέσεις μετάθεσης σε σχολεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης(ΦΕΚ1592/2004).
Ε) Μεταθέσεις συζύγων δικαστικών κατά προτεραιότητα (άρθρο 8 του ν.1868/1989, άρθρο 47 του ν.2304/1995 και άρθρο 94 του ν.4055/2012).
ΣΤ) Μεταθέσεις εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής στη Γενική Εκπαίδευση(άρθρο 48 του ν.4415/2016).
Ζ) Μεταθέσεις σε Κέντρα Ειδικής Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) (άρθρο 9 του ν.4547/2018).
Η) Οργανική θέση αποσπασμένων στο εξωτερικό (άρθρο 94 του ν.4547/2018).
ΜΕΤΑΤΑΞΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Α)Μετατάξεις εκπαιδευτικών από κλάδο σε κλάδο (από Π.Ε. σε Δ.Ε. ή/και αντίστροφα) (άρθρο 16 του ν.1566/1985, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 17 του ν.1586/1986, άρθρο 5 του ν.1824/1988, άρθρα 69 και 70 του ν.3528/2007, άρθρο 80 του ν.4310/2014, άρθρο 64 του ν.4589/2019).
Β) Μετατάξεις σε διοικητικές θέσεις - Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας (Ε.Σ.Κ.)(ν.4440/2016, όπως τροποποιήθηκε με τα άρθρα 33, 34, 35 του ν.4531/2018, τα άρθρα 70, 71, 72 του ν.4646/2019, καθώς καιτα άρθρα 42, 43, 44 του ν.4647/2019). Στο κατατεθέν σ/ν του Υπουργείου Εσωτερικών υπάρχουν και άλλες, σχετικές με το θέμα, διατάξεις προς ψήφιση.
Γ) Μετατάξεις εκπαιδευτικών σε θέσεις Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.Δ.Ι.Π.) (άρθρο 20 του ν.4452/2017).
ΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Α) Διορισμός - τοποθέτηση νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών(Π.Δ.154/1996, όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ.144/1997).
Β) Τοποθέτηση νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών (άρθρο 62 του ν.4589/2019, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 66 του ν.4653/2020).
Γ) Παράταση ορκωμοσίας και ανάληψης υπηρεσίας (άρθρο 17 του ν.3528/2007).
ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΥΠΕΡΑΡΙΘΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Π.Δ.50/1996 (άρθρο 14), όπως τροποποιήθηκε με το Π.Δ.100/1997 (άρθρο 12).
ΑΠΟΣΠΑΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Α)Αποσπάσεις μόνιμων, αναπληρωτών και μελών ΔΣ συλλόγων, αποσπάσεις για διαπίστωση πειθαρχικού αδικήματος (άρθρο 16 του ν.1566/1985).
Β)Αποσπάσεις κατά προτεραιότητα
1) Αποσπάσεις ειδικών κατηγοριών του Π.Δ.50/1996.
2) Αποσπάσεις συζύγων στρατιωτικών και ιερέων (άρθρο 21 του ν.2946/2001, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 72 του ν.4316/2014 και το άρθρο 17 του ν.3649/2008, άρθρο 3 του ν.4553/2018).
3) Αποσπάσεις αιρετών Ο.Τ.Α.,(άρθρο 93 του ν.3852/2010, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 7 του ν.4071/2012).
4) Αποσπάσεις συζύγων δικαστικών λειτουργών και του ΝΣΚ(άρθρου 47 του ν.2304/1995, άρθρο 94 του ν.4055/2012 και άρθρο 19 του ν.2386/1996).
5) Αποσπάσεις συζύγων μελών ΔΕΠ(άρθρο 44Α του ν.4115/2013).
6) Αποσπάσεις συζύγων ιατρικού προσωπικούτου Ε.Σ.Υ., που υπηρετούν σε περιοχές που χαρακτηρίζονται άγονες και προβληματικές (άρθρο 34 του ν.3896/2010, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 55 του ν.3918/2011).
Γ)Αποσπάσεις Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (άρθρο 48 του ν.4415/2016, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 3 του ν.4473/2017).
Δ)Αποσπάσεις εξωτερικού (άρθρο 16 του ν.4415/2016, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 73 του ν. 4485/2017, το άρθρο 33 του ν.4521/2018, το άρθρο 94 του ν.4547/2018, το άρθρο 216 του ν.4610/2019, καθώς και το άρθρο 39 του ν.4653/2020). ΦΕΚ 1487/2018 – Καθορισμός διαδικασίας απόσπασης εκπαιδευτικών στο εξωτερικό.
Ε)Αποσπάσεις πλεοναζόντων εκπαιδευτικών (άρθρο 31 του ν.3848/2010).
ΣΤ) Αποσπάσεις σε φορείς(άρθρο 6 του ν.2740/1999, άρθρο 13 του ν.3149/2003).
Ζ) Αποσπάσεις υπαλλήλων σε γραφεία βουλευτών και κομμάτων (άρθρο 6 του Ν.1878/1990).
ΔΙΑΘΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΩΡΑΡΙΟΥ
Α) Άρθρα 14 & 16 του ν.1566/1985, άρθρο 3 του ΦΕΚ 1340/2002 και ΦΕΚ 64/2003.
Β) Άρθρο 21 του ν.3475/2006, άρθρο 25 του ν.4203/2013, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 33 του ν.4386/2016 και το άρθρο 46 του ν.4415/2016.
ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Άρθρο 62 του ν.4589/2019.
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ - ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Άρθρα 12,13 και 16 του ν.1566/1985.
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Άρθρο 9 του ν.4452/2017.
ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Άρθρα 7 και 9 του ν.4354/2015.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ
Άρθρο 6 του ν.3027/2002, άρθρο 41 του ν.3762/2009.
ΥΠΕΡΩΡΙΑΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Άρθρα 13 και 14 του ν.1566/1985.
ΟΡΓΑΝΑ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΗΣ ΔΙΩΞΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Άρθρο 21 του ν.1566/1985 και Π.Δ.47/2006.
ΥΠΗΡΕΣΙΑΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ
Π.Δ.1/2003.
ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Άρθρα 13, 14 και 15 του ν.2690/1999.
ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΗ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Άρθρο 11 του ν.3230/2004.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΔΥΣΙΑΤΩΝ ΝΟΣΗΜΑΤΩΝ
ΦΕΚ 1386/2001.
ΠΑΡΑΙΤΗΣΕΙΣ – ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Α)Αίτηση παραίτησης εκπαιδευτικών (άρθρο 33 του ν.4386/2016).
Β)Ανάκληση αίτησης παραίτησης(άρθρο 148 του ν.3528/2007).
Γ)Αιτήσεις παραίτησης εκτός του πρώτου δεκαημέρου του Απριλίου και κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους γίνονται αποδεκτές με απόφαση Υπουργού Παιδείας, ύστερα από γνώμη του Κεντρικού Υπηρεσιακού Συμβουλίου (Κ.Υ.Σ.Π.Ε.), για εξαιρετικούς λόγους.
Δ) Αυτοδίκαιη παραίτηση υπαλλήλου από την πρώτη θέση σε περίπτωση αποδοχής διορισμού σε δεύτερη θέση (άρθρο 35 του ν.3528/2007).
Ε) Αυτοδίκαιη απόλυση εκπαιδευτικών (άρθρο 4 του ν.3687/2008, άρθρο 59 του ν.4369/2016,άρθρο 155 του ν.3528/2007).
ΣΤ) Απόλυση για σωματική ή πνευματική ανικανότητα (άρθρο 153 του ν.3528/2007).
Ζ) Επαναφορά στην υπηρεσία λόγω πλάνης(άρθρο 4 του ν.4151/2013).
Η) Επάνοδος στην υπηρεσία εκπαιδευτικών - υποψήφιων βουλευτών (άρθρο 12 του ν.3231/2004).
Θ)Διαθεσιμότητα λόγω ασθένειας (άρθρο 100 του ν.3528/2007).
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε.
Συνέπεια προεκλογικών υποσχέσεων και κυβερνητικών έργων…
Η Κυβέρνηση της ΝΔ με τον νόμο Βρούτση διατηρεί και ισχυροποιεί
το ασφαλιστικό «έκτρωμα» των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ (νόμος Κατρούγκαλου),
το οποίο προεκλογικά υποσχόταν ότι θα καταργήσει!
Με το σχέδιο νόμου «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση και ψηφιακός μετασχηματισμός εθνικού φορέα κοινωνικής ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.)» η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, όχι μόνο δεν τήρησε τις προεκλογικές της υποσχέσεις για πλήρη κατάργηση του νόμου Κατρούγκαλου (ν.4387/2016), ο οποίος επέφερε μειώσεις μέχρι και 350€ στις κύριες συντάξεις, αλλά αντίθετα τον εφαρμόζει πλήρως και τον ισχυροποιεί ακόμα περισσότερο.
Συγκεκριμένα, διατηρούνται οι μειώσεις κατά 40% στις κύριες συντάξεις, κατά 50% στις επικουρικές συντάξεις, καθώς και στο εφάπαξ, όπου αθροιστικά οι περικοπές ξεπέρασαν το 40%. Το ΕΤΕΑΕΠ (επικουρική ασφάλιση) ενσωματώνεται στον ΕΦΚΑ κι ανοίγει, έτσι, ο δρόμος για την πιθανή πλήρη κατάργησή του στο μέλλον. Ταυτόχρονα ενσωματώνονται στον ΕΦΚΑ στο σύστημα και τα 7 δις αποθεματικά που έχει το ΕΤΕΑΕΠ.
Διατηρούνται, επίσης, τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου Κατρούγκαλουγια όσους έχουν μέχρι 30 χρόνια υπηρεσίας και οι όποιες παρεμβάσεις γίνονται στα ποσοστά αναπλήρωσης, μετά τα 30 χρόνια υπηρεσίας, σε εκτέλεση των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας, με την επιστροφή ενός ελάχιστου ποσού, σε καμία περίπτωση δεν αναπληρώνουν ούτε στο ελάχιστο τις τεράστιες μειώσεις που είχαν οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι με τον νόμο Κατρούγκαλου και τους προηγούμενους μνημονιακούς αντιασφαλιστικούς νόμους.
Με το σχέδιο νόμου Βρούτση διατηρούνται τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης που ψηφίστηκαν με το τρίτο μνημόνιο Τσίπρα (ν.4336/2015).
Η ειδική διάταξη του ν.3075/2002 (νόμος Ρέππα) για τους εκπαιδευτικούς που μπορούσαν να αποχωρήσουν με 30 χρόνια υπηρεσίας και ηλικία 55χρονών(διορισμένοι μέχρι 31/12/1982, οι οποίοι συμπλήρωσαν την 25ετία μέχρι 31/12/2010) ή με 30 χρόνια υπηρεσίας και ηλικία 60 ετών (διορισμένοι/ασφαλισμένοι μετά την 01/01/1983 που συμπλήρωσαν 25ετία μέχρι 31/12/2010), για όσους δεν είχαν τα απαιτούμενα 30 έτη και τα απαιτούμενα όρια ηλικίας (55 και 60 αντίστοιχα) μέχρι και τις 18/08/2015, καταργήθηκε με το τρίτο μνημόνιο Τσίπρα (ν.4336/2015), από την κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.
Όσοι θεμελιώνουν δικαίωμα με 25ετία (και με αναγνώριση πλασματικών ετών), μετά την 01/01/2013 (είτε ασφαλίστηκαν μέχρι το 1992 είτε μετά το 1993), τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης γι’ αυτούς είναι στα 67 για πλήρη και στα 62 για μειωμένη σύνταξη ή συνταξιοδότηση με 40 έτη υπηρεσίας/ασφάλισης και ηλικία, τουλάχιστον, 62 ετών για πλήρη σύνταξη (ν.4093/2012 - Μεσοπρόθεσμο).
Τα όρια ηλικίας για μειωμένη σύνταξηδεν έχουν αλλάξει με τους ν.4336/2015 και ν.4337/2015 και παραμένουν τα ίδια που προέβλεπαν οι συνταξιοδοτικές διατάξεις του ν.3865/2010 (νόμος Λοβέρδου). Συγκεκριμένα, με μειωμένη σύνταξη μπορούν να αποχωρήσουν:
Όσοι συνταξιοδοτηθούν με μειωμένη σύνταξη έχουν ποινή 6% για κάθε έτος που υπολείπεται του αντίστοιχου ορίου ηλικίας για πλήρη σύνταξη. Η ποινή εφαρμόζεται στο ποσό της Εθνικής Σύνταξης (τα 384€) με ανώτατο όριο το 30%, δηλ. τα 115,20€ και δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό αυτό. Η μείωση της Εθνικής Σύνταξης που θα προκύψει θα είναι εφ’ όρου ζωής.
Η Ανταποδοτική Σύνταξη (το ποσό της σύνταξης που αναλογεί στις εισφορές των ασφαλισμένων) καταβάλλεται πλήρης χωρίς ποινή και σύμφωνα με τα ποσοστά αναπλήρωσης που προβλέπονται στον παραπάνω σχετικό πίνακα, εάν δεν υπάρξει κάποια αλλαγή κατά την ψήφιση του σχεδίου νόμου Βρούτση. Σημειώνουμε πως, στην περίπτωση επιλογής της μειωμένης σύνταξης, το ίδιο ποσοστό μείωσης έως 30% ισχύει και στην επικουρική σύνταξη από το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (πρώην ΤΕΑΔΥ) για τα έτη ασφάλισης έως 31-12-2014.
Μετά την 01/01/2022παύουν να ισχύουν οι μεταβατικές διατάξεις του ν.4336/2015 που προβλέπουν σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης από 19/08/2015 έως 31/12/2021.
Επειδή έχει δημιουργηθεί σύγχυση σχετικά με το χρονικό διάστημα μετά την 01/01/2022 ότι, αν δεν συνταξιοδοτηθεί κάποιος μέχρι την 31/12/2021, μετά θα συνταξιοδοτηθεί στα 67 με πλήρη σύνταξη και με μειωμένη στα 62 ή εναλλακτικά με 40 έτη υπηρεσίας/ασφάλισης και ηλικία 62 ετών, διευκρινίζουμε ότι αυτό δεν ισχύει.
Ειδικότερα, αν τα απαιτούμενα έτη υπηρεσίας/ασφάλισης συμπληρώνονται εντός της μεταβατικής περιόδου από 19/08/2015 έως 31/12/2021, αλλά το νέο ηλικιακό όριο συμπληρώνεται από 01/01/2022 και μετά, η σύνταξη θα καταβληθεί κατά το έτος που θα συμπληρωθεί το νέο ηλικιακό όριο σύμφωνα με τους πίνακες 1 ή 2 του ν.4336/2015. Π.χ. Άνδρας/γυναίκα διορισθείς/είσα το 1984 και έτος γέννησης το 1962, μπορούσε να συνταξιοδοτηθεί με τη διάταξη του ν.3865/2010 (νόμος Λοβέρδου), όταν συμπλήρωνε τα 35 χρόνια υπηρεσίας και το 58ο έτος της ηλικίας. Τα 35 χρόνια υπηρεσίας συμπληρώθηκαν το 2019 και το 58ο έτος (αρχικό ή αφετηριακό ηλικιακό όριο) συμπληρώνεται το 2020. Το νέο όριο ηλικίας, σύμφωνα με τον πίνακα 1 του ν.4336/2015 (μνημόνιο Τσίπρα), είναι η συμπλήρωση του 61ου έτους. Άρα, θα συνταξιοδοτηθεί το 2023 που συμπληρώνεται το 61ο έτος της ηλικίας του και όχι στα 67.
Αν τα 35 χρόνια υπηρεσίας συμπληρώνονται εντός της μεταβατικής περιόδου, αλλά το αρχικό ή αφετηριακό ηλικιακό όριο (58) συμπληρώνεται μετά το 2022, τότε θα συνταξιοδοτηθεί στα 67 και μειωμένη στα 62 ή εναλλακτικά 40 χρόνια υπηρεσίας/ασφάλισης και ηλικία 62 ετών.
Αν τα έτη υπηρεσίας/ασφάλισης συμπληρώνονται μετά την 01/01/2022 θα συνταξιοδοτηθεί στα 67 και μειωμένη στα 62 ή με 40 χρόνια υπηρεσίας/ασφάλισης και ηλικία 62 ετών, ανεξάρτητα από το πότε συμπληρώνεται το ηλικιακό όριο.
Τέλος, όσοι δεν έχουν 40 έτη υπηρεσίας μέχρι την ηλικία των 67 ετών συνταξιοδοτούνται με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας (αυτοδίκαιη απόλυση λόγω ορίου ηλικίας σύμφωνα με τον ν.4369/2016) με πλήρη σύνταξη, αναλογική πάντα των ετών υπηρεσίας που θα έχουν. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι, στην περίπτωση αυτή, η 15ετία, ως ελάχιστη προϋπηρεσία. Οι εκπαιδευτικοί απολύονται αυτοδίκαια με τη λήξη του διδακτικού έτους (Ν.3687/2008). Για την αυτοδίκαιη απόλυση, λόγω ορίου ηλικίας, ως ημερομηνία γέννησης θεωρείται η 31η Δεκεμβρίου του έτους γέννησης (Ν.3528/2007).
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε.