Όχι στην άσκοπη ταλαιπωρία και τα δυσβάστακτα έξοδα
των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Εξ αποστάσεως ανάληψη υπηρεσίας και δήλωση προτιμήσεων σχολείων
Η συνεχιζόμενη πολιτική των μνημονίων και των διαρκών περικοπών έχει φέρει σε απόγνωση την ελληνική κοινωνία. Οι εκπαιδευτικοί ως ένα κομμάτι του κοινωνικού συνόλου που έχει πληγεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από αυτές τις ανάλγητες πολιτικές, περνούν δύσκολες καταστάσεις. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, το πιο ευάλωτο κομμάτι του κλάδου, βιώνει δυσάρεστες καταστάσεις μετακινούμενο για κάποιους μήνες του χρόνου μακριά από τον τόπο των συμφερόντων του, αντιμετωπίζοντας και ιδιαίτερα αυξημένα προβλήματα οδοιπορικών, στέγασης, διατροφής κλπ. ενώ το υπόλοιπο χρονικό διάστημα ζει με το επίδομα ανεργίας.
Οι υπεύθυνοι για τις πολιτικές που διαμόρφωσαν αυτό το δυσάρεστο τοπίο στην εκπαίδευση, δεν αρκεί να αναγνωρίζουν τα προβλήματα αλλά θα πρέπει να αναλαμβάνουν και τις πρωτοβουλίες εκείνες που θα οδηγούν στην επίλυση ή έστω στην άμβλυνσή τους. Κανέναν απολύτως δεν πείθουν πια οι ανέξοδες υποσχέσεις για μόνιμους διορισμούς που διατυπώνονται από τα χείλη των Υπουργών και πάντα διαψεύδονται από την πραγματικότητα. Κανένα δεν πείθει το δήθεν ενδιαφέρον για τη στέγαση των αναπληρωτών στις τουριστικές περιοχές, όταν δεν συνοδεύεται από κανένα απολύτως μέτρο και επιχειρείται να φορτωθεί στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει με τα ίδια απολύτως προβλήματα που ξεκίνησαν και οι προηγούμενες αν δεν ληφθούν μέτρα.Η άσκοπη ταλαιπωρία και τα τεράστια έξοδα που καλούνται να επωμιστούν οι συνάδελφοι αναπληρωτές είναι ακριβώς τα ίδια με των προηγούμενων χρόνων. Καμία βελτίωση, καμία πρόοδος. Γραφειοκρατία και αδιαφορία από τους έχοντες την ευθύνη.
Για ποιο λόγο άραγε στη σημερινή εποχή δεν μπορούν κάποιες διαδικασίες να γίνουν από απόσταση απαλλάσσοντας τους εργαζόμενους από πρόσθετα βάρη;Η απάντηση δυστυχώς είναι εξοργιστικά απλή. Επειδή κανείς αρμόδιος δεν ασχολείται και δεν ενδιαφέρεται να δώσει λύσεις!
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αρνούμενη να συμβιβαστεί με την στασιμότητα των πραγμάτων, την αδιαφορία των υπεύθυνων, αλλά και με την τακτική κάποιων να καταγγέλλουν απλά τα κακώς κείμενα αρνούμενοι να προτείνουν οτιδήποτε, επισημαίνει:
Σύμφωνα με την εγκύκλιο 101362/Ε2/19-06-2018 του Υπουργείου Παιδείας για τη διευκόλυνση των εκπαιδευτικών που είτε είναι αποσπασμένοι σε άλλο ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ είτε βρίσκονται σε άδεια κύησης, λοχείας ή ανατροφής παιδιού η ανάληψη υπηρεσίας στην οργανική τους θέση με τη λήξη του διδακτικού έτους γίνεται δεκτή με αποστολή υπεύθυνης δήλωσης μέσω τηλεομοιοτυπίας ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η οποία στη συνέχεια πρέπει να αποσταλεί και ταχυδρομικά.Κατ’ αναλογία, επειδή οι αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικοί υποχρεούνται να παρουσιαστούν στις αντίστοιχες διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχοντας περιθώριο τριών ημερών και αφού παρουσιαστούν -σε αρκετές περιπτώσεις- αναμένουν για αρκετές ημέρες την τοποθέτησή τους σε σχολικές μονάδες, διαδικασία μεγάλου οικονομικού κόστους, η παραπάνω εγκύκλιος πρέπει να εφαρμοστεί και στη διαδικασία πρόσληψης αναπληρωτών/τριών εκπαιδευτικών.
Ζητούμε επίσης, να υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής δήλωσης των κενών όπως αυτά προκύπτουν από το αντίστοιχο ΠΥΣΠΕ, προκειμένου οι αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικοί να παρουσιάζονται κατευθείαν στα σχολεία τοποθέτησής τους χωρίς να είναι υποχρεωμένοι σε άσκοπες και με μεγάλο κόστος μετακινήσεις. Τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την ανάληψη υπηρεσίας τους να κατατίθενται και ταχυδρομικά.
Το συγκεκριμένο μέτρο, εκτός του ότι θα δώσει μια μεγάλη οικονομική ανάσα στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, κυρίως όσους παρουσιάζονται στις νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές της πατρίδας μας, εκτιμούμε ότι θα διευκολύνει λειτουργικά και τη διαδικασία, δεδομένου του συνωστισμού που παρατηρείται κάθε χρόνο στις Διευθύνσεις πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με την πρόσληψή τους.
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας δώσει λύση εκδίδοντας άμεσα τη σχετική εγκύκλιο. Καλούμε το ΔΣ της ΔΟΕ να προχωρήσει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες ανάδειξης του ζητήματος.
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε.
Διορισμών το ανάγνωσμα ή της ψηφοθηρίας το ανάγνωσμα?
της Βίκυς Νικολούζου αναπληρώτριας νηπιαγωγού,
μέλους του ΔΣ του συλλόγου Κέρκυρας, μέλους του Πανελλαδικού Συμβουλίου της ΔΗΣΥ.
Με αφορμή διάφορα κείμενα και σενάρια επιστημονικής φαντασίας σχετικά με ‘’βαρύτητα’’ προσόντων και προϋπηρεσίας καταθέτω την άποψη μου χωρίς να έχω συνέλθει ακόμα από την πρόσφατη εγκύκλιο αναμοριοδότησης των σχολικών μονάδων. Ένα σχόλιο μόνο πως προφανώς οι υπεύθυνοι σύνταξης των πινάκων αυτών έχουν περάσει μόνο καλοκαίρι από τα συγκεκριμένα έως σήμερα δυσπρόσιτα και ουχί χειμώνα. Θα εστιάσω στη φράση αιρετού και φίλου εκεί που υπηρετεί εκπαιδευτικός αντέχουν μόνο οι δυνατοί! Και μέσα σε όλο αυτό τον καταιγισμό κακών ειδήσεων έρχονται ξανά στο προσκήνιο τα σενάρια των μόνιμων διορισμών σε βάθος τριετίας!!αλλά αυτή τη φορά με κριτήρια.
Γίνεται λόγος για ένα νέο ενιαίο πίνακα , με την καθαρή προϋπηρεσία και το προσοντολόγιο του καθενός βαπτίζοντας το σκηνικό θρίλερ, υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Από τη στιγμή που δε συζητάμε 25,000 άνθρωποι για νέο γραπτό διαγωνισμό γιατί πιστεύω πως έχουμε αξιολογηθεί τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια αδιοριστίας στηρίζοντας το δημόσιο σχολείο , μιλάνε για ταβάνι στην προϋπηρεσία τους 60 ή 80 μήνες και με πολύ μικρό συντελεστή και θα αρχίζει ο καθένας να προσθέτει. Απορίας άξιο το γεγονός πως θα πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι οι εμπλεκόμενοι ‘’πολιτισμένα’’ σε ένα σύστημα με το λιγότερο μάτωμα.
Επειδή είμαι παλιά καραβάνα και περίμενα τη σειρά μου στην επετηρίδα αισθανόμουν δέος για τους συναδέλφους μου που δούλευαν τόσα χρόνια πριν από μένα και χαιρόμουν όταν έφταναν στο στόχο τους. Περίμενα υπομονετικά τη σειρά μου για να αποκτήσω τους 24μήνες,τους 36μηνες και θα τα κατάφερνα ..τώρα με 100+μηνες χωρίς προοπτική διασπασμένοι σε συλλόγους και ομάδες που η καθεμιά εξυπηρετεί τα συμφέροντα των μελών της προτάσσει τα κριτήρια ως το οριστικό της διάσπασης. Ξαφνικά όλοι εμείς οι ΚΑΚΟΙ παλιοί αναπληρωτές δεν επιτρέπουμε την εισαγωγή των νέων στην αγορά εργασίας…του νέου στρατού ψηφοφόρων? Με την τακτική του φύγε εσύ, έλα εσύ δε λύνονται τα προβλήματα στην εκπαίδευση αγαπητοί ιθύνοντες. Δε θα ρίξετε το φταίξιμο της δικής σας αποτυχημένης πολιτικής σε μας που εργαζόμαστε 15+ χρόνια στη δημόσια εκπαίδευση σε άθλιες σχολικές αίθουσες και με άθλιες συνθήκες διαβίωσης. Ο τραγικός ν3848 της Διαμαντοπούλου λειτούργησε ισοπεδωτικά και τώρα όλοι τον έχετε Ευαγγέλιο γιατί συμφέρει στη συνέχιση της αποτυχίας.
Το 2018 θα μείνει στην ιστορία των εκπαιδευτικών πραγμάτων για τη συμμετοχή όλων στα συλλαλητήρια της Αθήνας και τη χρήση χημικών και βίας στους δασκάλους των παιδιών σας…Εμείς εδώ θα μείνουμε όρθιοι και φέτος με κριτήρια ή όχι για να ΦΩΝΑΞΟΥΜΕ ΔΥΝΑΤΑ:
Για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης
Για τα 25αρια τμήματα
Για τον υπεύθυνο ολοημέρου
Για την ειδική αγωγή
Για τις παράλληλες στηρίξεις
Για τις διδακτικές ώρες που εξαφανίζετε με φτηνά κολπάκια
Για τα παιχνίδια σας με το ωράριο μας
Αυτοί είναι οι λόγοι που μένουν εκτός εργασίας οι νέοι συνάδελφοι ..για αυτό χάνονται τόσες θέσεις εργασίας και θα χαθούν κι άλλες ..έχουν πολλά κολπάκια στο συρτάρι τους τα οποία βαπτίζουν εκσυγχρονισμό της δημόσιας εκπαίδευσης.. Φτάνουν τα παραμυθάκια.
ΜΑΖΙΚΟΙ ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΤΩΡΑ!
Αξιολόγηση στελεχών της εκπαίδευσης:Διευθυντές και Αξίες
Της Δήμητρας Μπάρδα
Σε λίγες μέρες ξεκινά η καινούρια σχολική χρονιά και μαζί της τίθεται σε εφαρμογή η αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης. Από μόνη της αποτελεί ένα σύνθετο φαινόμενο, το οποίο δεν θα πρέπει να το εξετάζουμε μόνο από την παιδαγωγική του πλευρά ή για την επαγγελματική εξέλιξη του ατόμου, καθώς συνδέεται άμεσα και με τον τρόπο που λειτουργεί το σχολείο αλλά και με την κοινωνία μέσα στην οποία αναπτύσσεται (Κωνσταντίνου 2014).
Ο Ν. 4547/18 ορίζει τα παρακάτω κριτήρια αξιολόγησης για τους διευθυντές της εκπαίδευσης:
α) υπηρεσιακές σχέσεις και διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού,
β) γνώση και εφαρμογή αρχών εκπαιδευτικής διοίκησης και παιδαγωγικής καθοδήγησης και
γ) αποτελεσματικότητα και ποιότητα στην άσκηση καθηκόντων.
Αυτά που το Υπουργείο Παιδείας θέτει ως κριτήρια για την αξιολόγηση των στελεχών προϋποθέτουν προσόντα τα οποία ξεφεύγουν από τις γνώσεις και τις ικανότητες πάνω στη διοίκηση και εμπίπτουν περισσότερο στην προσωπική άποψη, στην προσωπική οπτική.
Ένα από αυτά τα προσόντα που πρέπει να κατέχει ένα διευθυντικό στέλεχος προκειμένου να καταφέρει να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις, είναι οι αρχές, οι αξίες. Με τον όρο αξίες εννοούμε «έννοιες ρητές ή σιωπηρές, χαρακτηριστικό ενός ατόμου, ή μια ομάδας, του επιθυμητού, που επηρεάζουν την επιλογή μεταξύ διαθέσιμων λειτουργιών, μέσων και άκρων δράσης» (Parsons & Shils, 1962, p.395). Κανόνες, δηλαδή, που ρυθμίζουν ή επηρεάζουν τη συμπεριφορά του ανθρώπου και αποτελούν μια αναγκαιότητα γι’ αυτόν.
Ένας ηγέτης, έρχεται αντιμέτωπος με καταστάσεις και διαδικασίες όπου καλείται πολλές φορές να εξισορροπήσει αντίρροπες αρχές και δυνάμεις. Από εκεί άλλωστε ξεκινάει και η ανάγκη ύπαρξης της ηγεσίας στο σχολικό περιβάλλον. Το να υπάρχουν δημοκρατικές διαδικασίες στο σχολείο αποτελεί βασικό καθήκον του διευθυντή, κάτι που δεν είναι καθόλου εύκολο.
Κάθε άνθρωπος έχει μια προσωπικότητα, η οποία ουσιαστικά διαμορφώνεται από τις επιλογές που κάνει στην καθημερινότητά του. Οι αξίες ενός ανθρώπου γίνονται αντιληπτές από τον υπόλοιπο κόσμο μέσα από τις ενέργειες και την ομιλία του. Ωστόσο αυτές οι ενέργειες και πράξεις δεν μπορούν να αποτελούν αξιόπιστη πηγή για τις αρχές/αξίες κάποιου, καθώς πολλές φορές αναγκαζόμαστε να κάνουμε ή να πούμε πράγματα που δεν ενστερνιζόμαστε στην πραγματικότητα, αλλά εξυπηρετούν κάποιο σκοπό ή βοηθούν να βγούμε από μία δύσκολη κατάσταση.
Επιπλέον αντιλαμβανόμαστε τη συμπεριφορά και τις στάσεις του ατόμου. Αυτές καθορίζονται από τη γλώσσα του σώματος, από τον τρόπο που στέκεται κάποιος ή περπατά ή ακόμη και από τις συσπάσεις των μυών. Όλα αυτά προκαλούνται από τις αξίες που έχει αποκτήσει το άτομο και οι οποίες τον καθοδηγούν. Ωστόσο, είναι άλλο το να προσδιορίζουμε μία αξία και άλλο το να γνωρίζουμε ότι ενυπάρχουν αυτές οι αξίες στον άνθρωπο (Begley, 2001).
Όλα τα παραπάνω, για να ενεργοποιηθούν και να αντιδράσει το άτομο σε μία κατάσταση, πρέπει να υπάρχουν ορισμένα κίνητρα. Τα κίνητρα είναι το κλειδί προκειμένου να μπορέσουμε να κατανοήσουμε τη φύση και τη λειτουργία των αξιών. Τα κίνητρα χωρίζονται σε τέσσερις βάσεις: α) την προσωπική προτίμηση, β) τη συναίνεση (αφορά την πλειοψηφία του συνόλου), γ) τις συνέπειες (έχουν να κάνουν με το τι επιθυμεί ο διευθυντής σαν μελλοντική κατάσταση των πραγμάτων), δ) τις βασικές αρχές/ηθική (Hodgkinson).
Ανάμεσα στις αξίες και τα κίνητρα βρίσκεται η κατανόηση, η γνώση δηλαδή που έχει το άτομο, την οποία έχει αποκτήσει από τις εμπειρίες του, την κατάρτισή του και τον τρόπο σκέψης του. Κάποιος θα αντιδράσει σε κάποιο βασικό κίνητρο χρησιμοποιώντας συγκεκριμένες αξίες, οι οποίες θα υποστηρίξουν το κίνητρο αυτό. Θα πράξει ή θα μιλήσει με συγκεκριμένο τρόπο, τον οποίο έχει επιλέξει το άτομο- στην περίπτωσή μας ο διευθυντής ενός σχολείου- προκειμένου να καταφέρει να επιτύχει τον στόχο του.
Πάντα υπάρχουν περιπτώσεις όπου μπορεί να εμφανιστούν συγκρούσεις αξιών. Γιατί ο διευθυντής καλείται να αντιμετωπίσει ομάδες, που αφορούν την οικογένεια, τους φίλους, τους συναδέλφους, κλπ., καλείται να αντιμετωπίσει το σχολείο σαν οργανισμό, να αντιμετωπίσει την κοινωνία (γονείς, φορείς, κλπ), τον πολιτισμό (τήρηση ηθών και εθίμων), την κουλτούρα. Στην διοίκηση υπάρχουν πολλά πεδία και κάποια πιθανότατα να είναι και ανταγωνιστικά μεταξύ τους ή και ασυμβίβαστα πολλές φορές. Εδώ καλούνται οι διευθυντές ή οι ηγέτες να σκεφτούν το πώς θα πράξουν, το πώς θα πράξουν οι άλλοι και να αρχίσουν να αντιλαμβάνονται εκ των προτέρων ποιες θα είναι οι κοινωνικές αντιδράσεις στις ενέργειές τους.
Οι διευθυντές, που μέχρι πρότινος θεωρούνταν ιδιαίτερα απορροφημένοι από τα διαδικαστικά θέματα, τις διοικητικές λειτουργίες του σχολείου, τώρα καλούνται να έχουν σαν προτεραιότητα τις κοινωνικές απαιτήσεις, την πολιτισμική διαφορετικότητα και την ύπαρξη ισότητας. Γιατί πλέον οι διευθυντές πρέπει να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται πως οι πράξεις ενός ατόμου μέσα στο σχολείο, επηρεάζουν το σχολείο και κατ’ επέκταση τους ίδιους στη λήψη αποφάσεων ή στην επίλυση ενός θέματος.
Ο διευθυντής πρέπει να ισορροπεί ανάμεσα σε ταυτόχρονους ρόλους: Αυτόνομο άτομο αλλά και ελεγκτικός φορέας, επαγγελματίας διδάσκων αλλά και άμεσα εξαρτώμενο μέλος από το εκπαιδευτικό σύστημα. Οι ηγέτες της εκπαίδευσης βιώνουν ισχυρή πίεση αφενός από την κοινωνία για να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο μέχρι τώρα ενεργούσαν, αφετέρου να προωθούν, να υποστηρίζουν και να συντονίζουν αυτές τις αλλαγές στην εκπαιδευτική πρακτική.
Η συμπεριφορά των διευθυντών, επομένως, δεν αφορά μόνο τους ίδιους, αλλά επηρεάζει ολόκληρο το κοινωνικό σύνολο. Συνειδητοποιούν ότι οι προσωπικές τους αξίες μπορεί να διαφωτίσουν ή να δυσχεράνουν την αξιολόγηση των καταστάσεων.
Έπειτα από όλο αυτό το άγχος για την λήψη σωστής απόφασης, μέσα από σκέψεις που περνούν ταυτόχρονα και για πολλά ζητήματα της καθημερινότητας του σχολείου, ο διευθυντής πρέπει να διαχειριστεί το ανθρώπινο δυναμικό και τις υπηρεσιακές σχέσεις, θα πρέπει να εφαρμόζει σωστά τις αρχές εκπαιδευτικής διοίκησης και παιδαγωγικής καθοδήγησης και να είναι αποτελεσματικός και ποιοτικός στην άσκηση καθηκόντων.
Και τίθενται τα εξής ερωτήματα μετά από την παραπάνω ανάλυση:
-η αξιολόγηση πάνω στο αν εφαρμόζονται σωστά η εκπαιδευτική διοίκηση, η αποτελεσματικότητα και η ποιότητα, θα λαμβάνει υπόψιν τις αρχές του μάνατζμεντ ή την καλύτερη λειτουργία του σχολείου;
-οι αξιολογητές, οι οποίοι κατά τα άλλα μπορεί να έχουν σπουδές και γνώσεις πάνω στη διοίκηση οργανισμών και ανθρώπινου δυναμικού, γνώσεις στη συμβουλευτική ψυχολογία κλπ, όμως είναι σίγουρο πως δεν είναι δυνατόν να έχουν γνωση για την εκάστοτε κοινωνικοοικονομική κατάσταση που επικρατεί στην περιοχή που βρίσκεται ένα σχολείο, όπως επίσης δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουν τα προβλήματα που έχει ο κάθε εκπαιδευτικός του σχολείου, τα οποία μπορεί να έχουν αντίκτυπο στη σχέση του με τον διευθυντή και επίσης δεν είναι δυνατόν να γνωρίζουν αν ο διευθυντής αντιδρά με κάποιο τρόπο σε συγκεκριμένες καταστάσεις επειδή από πίσω υπάρχει κάποιο υπόβαθρο. Πώς θα αξιολογήσουν λοιπόν αντικειμενικά αν δεν γνωρίζουν όλες τις παραμέτρους;
-αν οι αξίες/ αρχές που έχει ο εκάστοτε αξιολογητής δεν συμβαδίζουν με τις αξίες και τις αρχές του αξιολογούμενου, τι συμβαίνει σε αυτήν την περίπτωση; Θα κάνει ένσταση ο αξιολογούμενος; Και θα επανεξετάσει την αξιολογική φόρμα, ποιος, ο ίδιος αξιολογητής;
Ο τρόπος με τον οποίο σκέφτεται και δρα το κάθε άτομο, και στην περίπτωση που μας ενδιαφέρει ο αξιολογητής και ο αξιολογούμενος, δεν διαχωρίζει το σωστό από το λάθος απαραίτητα, αλλά δείχνει τον διαφορετικό τρόπο σκέψης και την διαφορετική αντίληψη και κατανόηση των πραγμάτων. Με άλλα λόγια ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί από τη φύση του να είναι αντικειμενικός, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για ανθρώπους που δεν βιώνουν καθημερινά τις καταστάσεις με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπο ένα διευθυντικό στέλεχος και καλούνται μέσα από γραπτές εκθέσεις και παρατήρηση της μιας ημέρας να αξιολογήσουν και να κρίνουν την ικανότητα του στελέχους αυτού.
Η αξιολόγηση στην Ελλάδα συνιστά ένα καινοτόμο εγχείρημα υποστήριξης της αλλαγής δομών, διαδικασιών, σχέσεων και κουλτούρας, που βασίζεται στην αναγνώριση της σχετικής αυτονομίας του σχολικού οργανισμού και την υλοποίηση οράματος. Είναι μία διαδικασία που πρέπει να γίνεται γιατί βοηθά τον ίδιο τον αξιολογούμενο να βελτιώνεται. Οφείλει να βοηθά τον διευθυντή στην αναγνώριση λαθών ή στην εύρεση εναλλακτικών τρόπων επίλυσης διαφόρων καταστάσεων.
Όμως η εφαρμογή της πρέπει να στηρίζεται σε επιστημονικά τεκμήρια και σίγουρα όχι να τίθεται σε εφαρμογή απλά για να πούμε ότι κάνουμε αξιολόγηση. Το θέμα δεν είναι να ρίξουμε στάχτη στα μάτια αυτών που απαιτούν την αξιολόγηση, αλλά η όλη διαδικασία να αποτελέσει βίωμα, κουλτούρα, γνώση. Όπως άλλωστε ανέφερε και ο κ. Μπουζάκης στο συνέδριο της ΔΟΕ-ΠΟΕΔ το 1998 «εκείνο που θα κρίνει την ανάπτυξη μιας χώρας ολόκληρης θα είναι η ικανότητα να εκμεταλλεύεται την διαθέσιμη γνώση και να την καθιστά παραγωγική».
Ο γρίφος της μονιμοποίησης των αναπληρωτών
Τελείωσε η σχολική χρονιά, ολοκληρώθηκαν και οι εργασίες της 87η Γενικής Συνέλευσης της ΔΟΕ και φυσικά παραμένουν τα ερωτήματα σχετικά με τη στάση του κλάδου εν συνόλω σε ό,τι αφορά τους μόνιμους διορισμούς των αναπληρωτών. Και λέω “εν συνόλω” διότι οι αριστερές παρατάξεις του κλάδου δεν έχουν αντιληφθεί ορισμένα βασικά ζητήματα που άπτονται των μόνιμων διορισμών.
ΑΔΙΟΡΙΣΤΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ - ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Θα ήθελα να ξεκινήσω με την παραδοχή ότι, πλέον, οι μόνιμοι διορισμοί είναι θέμα καθαρά πολιτικής επιλογής: στον προγραμματισμό των προσλήψεων για το Δημόσιο που έκανε η κυβέρνηση για την περίοδο 2018-2022, προβλέπονται 45.521 προσλήψεις στο Δημόσιο, μα ούτε μία αφορά το χώρο της εκπαίδευσης. Είναι ή δεν είναι αυτό πολιτική επιλογή;
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να γνωρίζει ο μέσος αναπληρωτής τη στάση και τη γνώμη των τριών δασκάλων βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ και των παρατάξεων στο κίνημα που υποστήριζαν τη διαπραγμάτευση της κυβέρνησης το 2015, προκειμένου να απεγκλωβιστεί η χώρα από τα μνημόνια και να εισέλθει στο σοσιαλιστικό παράδεισο των προσλήψεων και των μόνιμων διορισμών. Όλοι αυτοί, μεσοπέλαγα αρμενίζουν, μαζί με κάθε τους ελπίδα, δίχως να πουν κουβέντα για το ατόπημα και την κατάντια της πολιτικής που υποστήριζαν και (ακόμη) υποστηρίζουν.
ΣΧΕΣΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΥ- ΜΟΝΙΜΩΝ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ
Οι τρεις δάσκαλοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς επίσης και οι αριστερές παρατάξεις που υποστηρίζουν -ως συνδικαλιστικά της φερέφωνα- ακόμη την κυβέρνηση, δεν έχουν τοποθετηθεί για τον αντίκτυπο του νόμου Κατρούγκαλου (Ν4387/16) στους μόνιμους διορισμούς των εκπαιδευτικών, αφού λόγω αυτού του νόμου κανείς πλέον δεν τολμά -και δεν μπορεί- να συνταξιοδοτηθεί, γιατί η μείωση των αποδοχών του φτάνει μέχρι 40%. Άρα, όλοι περιμένουν τη συνταξιοδότησή τους στα 67. Ενδεικτικό της συνέπειας του νόμου Κατρούγκαλου είναι ότι το 2010 οι παραιτήσεις εκπαιδευτικών στην Π.Ε. ήταν περίπου 4.000, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός παραιτήσεων το 2017, ήταν 219!!!
ΣΧΕΣΗ ΔΟΜΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - ΜΟΝΙΜΩΝ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ
Το σχολείο ΕΑΕΠ και το Ολοήμερο όπως το γνωρίζαμε, απασχόλησε 6.000 περισσότερους δασκάλους, 3.000 περισσότερους νηπιαγωγούς και περίπου 15.000 εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων.
Σήμερα, εκείνη η συγκεκριμένη η δομή που απασχόλησε αυτές τις χιλιάδες των εκπαιδευτικών και δημιούργησε φυσικά (ή δυνητικά θα δημιουργούσε) οργανικές θέσεις που επρόκειτο να καλυφθούν με μόνιμους διορισμούς, δεν υπάρχει. Αντί αυτού του μεγάλου σχολείου, λειτουργεί ένα σχολείο μικρό, μίζερο, ανίκανο να ανταποκριθεί ακόμη και στον παιδαγωγικό του ρόλο (βλ. ολοήμερο, νέου τύπου).
ΣΧΕΣΗ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ - ΜΟΝΙΜΩΝ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ
Ο κ. Γαβρόγλου εξήγγειλε ότι τον Οκτώβρη θα κάνει ανακοινώσεις για μόνιμους διορισμούς που θα αφορούν το Σεπτέμβρη του 2019. Φυσικά, όπως όλα δείχνουν, δεν θα είναι στην κυβέρνηση. Αυτό σημαίνει πως ό,τι και να εξαγγείλει δεν θα κληθεί ποτέ να το υλοποιήσει. Ο κοινός νους, λοιπόν, θεωρεί ότι πρόκειται για άλλη μία προεκλογική φανφάρα.
Στο τελευταίο, μάλιστα, μνημόνιο ορίζεται ότι η αναλογία αποχωρήσεων-προσλήψεων θα εκφράζεται από το 1:1. Δηλαδή, αν αύριο γινόταν μόνιμοι διορισμοί, αυτοί θα ήταν 219 στην Π.Ε., (έτσι όμως ακυρώνεται το βασικότερο του αιτήματος, η “μαζικότητα” των διορισμών).
Η σοβαρότητα με την οποία το Υπουργείο Παιδείας χειρίζεται το ζήτημα των μόνιμων διορισμών θα φαινόταν αν ο κ. Γαβρόγλου διεκδικούσε εδώ και τώρα το ποσοστό των προσλήψεων που δεν έγιναν με βάση τις αναλογίες των υπολοίπων μνημονίων, δηλαδή το 1:5 του 1ου μνημονίου, το 1:4 του 2ου μνημονίου και το 1:3 του 3ου μνημονίου. Μόνο έτσι θα ικανοποιούσε το αίτημα του κλάδου περί μαζικότητας μόνιμων διορισμών. Σε κάθε άλλη περίπτωση, ο οποιοσδήποτε θα μπορούσε να προχωρήσει σε μόνιμους διορισμούς 200, 300 ή 500 ατόμων, να πανηγυρίσει κιόλας για αυτούς και ο μέσος αναπληρωτής αυτό το παυσίπονο απέναντι στην αδιοριστία να το θεωρήσει ως μέγιστη χειρουργική παρέμβαση που έσωσε τον ασθενή. Μα θα επρόκειτο περί απάτης, αφήνοντας -και σε αυτήν την περίπτωση- ανικανοποίητο το κοινωνικά αναγκαίο αίτημα ΜΑΖΙΚΩΝ ΜΟΝΙΜΩΝ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ.
Έτσι έχουν τα πράγματα λοιπόν, σήμερα, στο χώρο της εκπαίδευσης σχετικά με τους μόνιμους διορισμούς. Κάποτε δεν ήταν τόσο πολύπλοκο το ζήτημα. Πρέπει όλοι να αντιληφθούν και κυρίως η μεγάλη μάζα των αναπληρωτών (ώστε να μην παρασύρονται από τα εύκολα λόγια ορισμένων συνδικαλιστών) ότι άλλαξε το αίτημα, τόσο ως προς το περιεχόμενο (μαζικότητα), όσο και ως προς τη δομή του (αναδρομικότητα διορισμών με βάση τις αναλογίες των προηγούμενων μνημονίων που δεν τηρήθηκαν), αλλά και τη σχέση του με άλλα ζητήματα (ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό, κληροδότημα αποκλειστικά της παρούσας κυβέρνησης, με τις συνέπειες του Ν4387/16, όπως αυτές απορρέουν), όπως αυτά προέκυψαν από την απαράδεκτη, ασυγκρίτως “μνημονιότερη” -ας μου επιτραπεί ο όρος- όλων των προηγούμενων, ασκούμενη πολιτική των τελευταίων τριών χρόνων. Οι διεκδικήσεις του κλάδου για μαζικούς μόνιμους διορισμούς, περνούν πρώτα από το αίτημα για κατάργηση του Ν4387/16 -νόμου Κατρούγκαλου-, από την υποχρεωτική αναδρομικότητα στους μόνιμους διορισμούς βάσει των αναλογιών των υπολοίπων μνημονίων -που δεν τηρήθηκαν ποτέ- και σίγουρα από την επαναλειτουργία του σχολείου ΕΑΕΠ και του Ολοήμερου, σύμφωνα με τη δομή και λειτουργία που είχαν πριν τη “μεταρρυθμιστική λαίλαπα” των τριών τελευταίων χρόνων.
Κώστας Πετκόπουλος
Αναπληρωτής δάσκαλος, μέλος του πανελλαδικού συμβουλίου της ΔΗΣΥ