Ειδικές κατηγορίες εκπαιδευτικών:
Η αναλγησία σε όλο της το μεγαλείο
Στην εγκύκλιο των μεταθέσεων αναφέρεται ότι δικαίωμα υποβολής αίτησης μετάθεσης ως ειδικές κατηγορίες έχουν οι εκπαιδευτικοί οι ανήκοντες σε μία από τις κατηγορίες που αναφέρονται στις διατάξεις του άρθρου 13 Π.Δ.50/1996, του άρθρου 17 του ν.3402/2005, της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν.3454/2006 και του άρθρου 52 του ν.4115/2013, όπως αντικαταστάθηκε από την παρ. 2 του άρθρου 39 του ν.4403/2016.
Μια προσεκτική ανάγνωση και σύγκριση με την προηγούμενη εγκύκλιο οδηγεί στο συμπέρασμα ότι, από το επικαλούμενο νομοθετικό πλαίσιο, απουσιάζει η αναφορά στον ν.3194/2003 και συγκεκριμένα στο άρθρο 1, παρ. 8, όπου εντάσσονται στις ειδικές κατηγορίες οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας.
Στο εν λόγω άρθρο προβλεπόταν, επίσης, η πρόταξη της συγκεκριμένης κατηγορίας και στις περιπτώσεις μεταθέσεων, αποσπάσεων και τοποθετήσεων εκπαιδευτικών. Η συγκεκριμένη διάταξη καταργήθηκε για τους αναπληρωτές λόγω της μοριοδότησης με τον ν.4589/2019 (νόμος Γαβρόγλου), συμπαρέσυρε, όμως, και τους μόνιμους εκπαιδευτικούς.
Πρόκειται για μια κατάφωρη αδικία και, ενδεχομένως, αβλεψία από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας, κάτι που δεν μας προξενεί εντύπωση, καθώς με τις συνεχείς τροποποιήσεις, τις αλλαγές και την ανυπαρξία κωδικοποίησης του σχετικού με την εκπαίδευση νομοθετικού πλαισίου δημιουργούνται τεράστια προβλήματα τόσο στη διοικητική λειτουργία της εκπαίδευσης όσο και στην καθημερινότητα των σχολικών μονάδων.
Το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να σταθεί αρωγός στο πρόβλημα των εκπαιδευτικών, αυτής της κατηγορίας. Είναι επιτακτική ανάγκη να τεθεί φραγμός στην άνιση μεταχείριση τέτοιων περιπτώσεων και να ληφθεί υπόψη η δύσκολη καθημερινότητα που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί των ειδικών κατηγοριών.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να ξεκινήσει άμεσα όλες τις απαιτούμενες νομοθετικές ενέργειες για την αποκατάσταση της αδικίας εις βάρος της συγκεκριμένης κατηγορίας εκπαιδευτικών και, παράλληλα, να προχωρήσει στην επικαιροποίηση του αναχρονιστικού και ξεπερασμένου, πλέον, ισχύοντος πλαισίου που διέπει τις ειδικές κατηγορίες, ενός πλαισίου που έχει ξεπεράσει σε διάρκεια τα 20 και πλέον έτη.
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε.
Η θέση της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
για το πολλαπλό βιβλίο
Το σχολικό εγχειρίδιο βρίσκεται στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της σχολικής εργασίας. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές αφιερώνουν ένα μεγάλο μέρος του διδακτικού χρόνου στα σχολικά βιβλία. Εκτός από τα παραπάνω δεδομένα, τα οποία αποδεικνύουν το εύρος της χρήσης των σχολικών βιβλίων, το σχολικό βιβλίο κατέχει σημαντικό ρόλο για τους εξής λόγους:
Ιστορικά, είναι το παλαιότερο μέσο διδασκαλίας και η χρήση του είναι συνώνυμη με την ύπαρξη του σχολείου γενικότερα. Επιπλέον, είναι άμεσα προσεγγίσιμο στο μαθητή ανά πάσα στιγμή, βοηθά στην εξοικονόμηση διδακτικού χρόνου σε σύγκριση με άλλα μέσα διδασκαλίας και αντιμετωπίζεται από γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς ως μια έγκυρη και αξιόπιστη πηγή γνώσης. Σε πολλές περιπτώσεις, εξάλλου, το σχολικό βιβλίο αποτελεί ακόμα και στη σύγχρονη εποχή, την τελευταία επαφή κάποιων ανθρώπων με το βιβλίο.
Το σχολικό βιβλίο θεωρείται, εκτός από πληροφοριακό και εκπαιδευτικό, ένα πολιτικό μέσο και αποτελεί παράγοντα και προϊόν κοινωνικών διαδικασιών, καθώς και φορέα ιδεολογίας, καθώς μπορεί να περιέχει ιδεολογικά και πολιτικά μηνύματα, τα οποία δηλώνονται άμεσα ή έμμεσα. Στο πλαίσιο δε της Κριτικής Παιδαγωγικής και της αντίστοιχης κριτικής έρευνας των σχολικών βιβλίων, θεωρήθηκε ότι το περιεχόμενό του εκφράζει και διαχέει την κυρίαρχη ιδεολογία και αποβλέπει στην αναπαραγωγή της. Το σχολικό εγχειρίδιο, επομένως, δεν αποτελεί ένα ουδέτερο μέσο μετάδοσης γεγονότων και γνωστικών περιεχομένων, απεναντίας είναι το προϊόν πολιτικών, οικονομικών και πολιτισμικών διαδικασιών, διαπραγματεύσεων και διαμαχών.
Από το 1937 έως σήμερα στη Χώρα μας για το βιβλίο ισχύει η πολιτική του κρατικού μονοπωλίου(με εξαίρεση την απόπειρα του Γ. Αρσένη για την υιοθέτηση και εφαρμογή της πολιτικής του πολλαπλού βιβλίου). Στο πλαίσιο αυτό, το κράτος έχει την απόλυτη ευθύνη της παραγωγής και διάθεσης των σχολικών βιβλίων. Έτσι, στα χέρια των εκπαιδευτικών και των μαθητών φτάνει το ένα και μοναδικό κρατικό βιβλίο για κάθε μάθημα.
Αντίθετα από ό,τι συμβαίνει στη Χώρα μας, οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, έχουν υιοθετήσει ευέλικτα και προσαρμοσμένα σχήματα πολιτικών για την αντιμετώπιση όλων των πτυχών που συνθέτουν την παραγωγή και διάθεση των σχολικών βιβλίων. Καμία ευρωπαϊκή χώρα –πλην της Ελλάδας, της Κύπρου αλλά και του Λουξεμβούργου- δεν εφαρμόζει το κρατικό μονοπώλιο και, συνεπώς, δεν επιβάλλει στο εκπαιδευτικό της σύστημα ένα και μοναδικό κρατικό και υποχρεωτικό βιβλίο για κάθε μάθημα.
Ο «κανόνας» για τις ευρωπαϊκές χώρες κινείται ανάμεσα στο πολλαπλό βιβλίο και τον ελεύθερο ανταγωνισμό, με ισχυρή τάση προς τη δεύτερη πολιτική. Γι’ αυτό και η παραγωγή των σχολικών βιβλίων, αλλά και των άλλων μέσων διδασκαλίας,πραγματοποιείται από ιδιωτικούς εκδοτικούς οίκους και Οργανισμούς με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα και δεν τίθεται καθόλου προς συζήτηση το ενδεχόμενο διεύρυνσης του ρόλου του κράτους. Αυτονόητα ο ιδιωτικός παράγοντας κυριαρχεί.
Ορισμένες Χώρες, μέσω αρμοδίων επιτροπών, ασκούν έλεγχο στο κόστος, το περιεχόμενο και τις εκδοτικές προδιαγραφές των βιβλίων(π.χ. Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Ουγγαρία). Άλλες όμως χώρες (π.χ. Σουηδία, Φιλανδία, Αγγλία, Ολλανδία, Δανία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Τσεχία κτλ.) δεν ασκούν κανένα έλεγχο και μεταθέτουν την επιλογή μεταξύ «καλών» και «κακών» σχολικών βιβλίων στην ίδια την αγορά και τους νόμους της. Θεωρούν, με άλλα λόγια, ότι η δυναμική του ανταγωνισμού θα αναδείξει το «καλό» βιβλίο, ενώ το «κακό» θα απωθηθεί αζήτητο στο περιθώριο.
Στις χώρες που δεν ασκούν ελέγχους στο σχολικό βιβλίο την κύρια ευθύνη επιλογής του «καταλληλότερου» εγχειριδίου από αυτά που κυκλοφορούν ελεύθερα στην αγορά την έχουν ή οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί ή ο σύλλογος διδασκόντων (π.χ. Σουηδία, Ολλανδία, Αγγλία, Φινλανδία κτλ). Η πιο συχνή τακτική είναι να επιλέγονται τα βιβλία από μία λίστα εγκεκριμένων σχολικών βιβλίων που δημοσιεύει το αρμόδιο υπουργείο Παιδείας ή άλλοι αρμόδιοι Οργανισμοί. Στην Ελλάδα, Κύπρο και Λουξεμβούργο η πολιτική του ενός και μοναδικού κρατικού σχολικού βιβλίου δεν παρέχει περιθώρια επιλογής.
Σε ορισμένες χώρες το σχολικό βιβλίο δανείζεται στους μαθητές (π.χ. Γαλλία, Γερμανία, Αγγλία, Δανία, Ολλανδία) ενώ σε άλλες παραμένει στην κατοχή των μαθητών (Σουηδία, Αυστρία, Φινλανδία, Ελλάδα, Κύπρος, Βουλγαρία κτλ). Σε μια άλλη κατηγορία χωρών οι γονείς αγοράζουν τα βιβλία των μαθητών (Πολωνία, Βουλγαρία, Λουξεμβούργο κτλ) ή το κράτος παρέχει κάποια οικονομική ενίσχυση στους οικονομικά ασθενέστερους (Ιρλανδία, Ισπανία, Ιταλία, Ρουμανία κτλ).
Η πολιτικήτου κρατικού μονοπωλίου στο σημερινό κόσμο της 4ης βιομηχανικής επανάστασης είναι εντελώς ξεπερασμένη, περιοριστική και ακατάλληλη για μια ουσιαστική διαδικασία Παιδείας. Αποτελεί προσβολή για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές και στην πραγματικότητα ισοδυναμεί με δημοκρατικό έλλειμμα στην εκπαίδευση. Ο βιολογικός της κύκλος έχει λήξει προ πολλού.
Η άμεση, όμως, μετάβαση από την πολιτική του κρατικού μονοπωλίου στην πολιτική του ελεύθερου ανταγωνισμού, περιέχει πολλούς κινδύνους.Προϋποθέτει την ύπαρξη μιας ορισμένης κουλτούρας τόσο στους παράγοντες της βιβλιαγοράς όσο και στους εκπαιδευτικούς και μαθητές, αξιόπιστους μηχανισμούς ελέγχου από την πλευρά του κράτους, απομάκρυνση από τις πελατειακές λογικές που χαρακτηρίζουν το πολιτικό σύστημα κτλ. Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να εξελιχθεί το σχολικό βιβλίο σε πεδίο κερδοσκοπίας του ιδιωτικού παράγοντα εις βάρος της εκπαίδευσης και της κοινωνίας.
Γι’ αυτό και μετά από 85 χρόνια κρατικού μονοπωλίου (1937-2022) θα ήταν ασυγχώρητο σφάλμα η άμεση μετάβαση στην πολιτική του ελεύθερου ανταγωνισμού. Ουσιαστικά θα ήταν μετάβαση από την μια ακραία πολιτική στην άλλη ακραία πολιτική.
Πολλαπλό βιβλίο σημαίνει, συνήθως, την ύπαρξη δύο έως πέντε εναλλακτικών διδακτικών πακέτων για κάθε μάθημα.Σωστό θα ήταν με ένα στέρεο βηματισμό και προγραμματισμό, με μία εξελικτική λογική και με συναίνεση του πολιτικού συστήματος, να απεγκλωβιστούμε από το κρατικό μονοπώλιο, με σταδιακή εισαγωγή ανά διετία και ενός επιπλέον διδακτικού πακέτου για κάθε μάθημα. Έτσι, μπορεί να τεθεί ως στόχος, σε δύο χρόνια να υπάρχουν δύο εναλλακτικά πακέτα για κάθε μάθημα, σε τέσσερα χρόνια τρία κτλ. Με αυτή τη λογική έως το τέλος της δεκαετίας θα υπάρχουν 5 εναλλακτικά πακέτα σχολικών βιβλίων και, παράλληλα, θα δοθεί ο χρόνος ώστε να προσαρμοστούν και να μυηθούν στην κουλτούρα της επιλογής και του εναλλακτικού σχολικού βιβλίου τόσο το κράτος όσο και η αγορά και το εκπαιδευτικό μας σύστημα στο σύνολό του. Είναι ο μόνος συνετός τρόπος αφενός για να εγκαταλείψουμε το απαράδεκτο καθεστώς του ενός και μοναδικού κρατικού σχολικού βιβλίου για κάθε μάθημα και, αφετέρου, να αποφύγουμε την μετατροπή του σχολικού βιβλίου σε ανεξέλεγκτο πεδίο κερδοσκοπίας και ανομίας του ιδιωτικού παράγοντα.
Η κάθε σχολική μονάδα θα επιλέγει ένα διδακτικό πακέτο για κάθε μάθημα και τα υπόλοιπα θα χρησιμοποιούνται ως βοηθητικό υλικό, το οποίο θα βρίσκεται στη διάθεση των εκπαιδευτικών και σε ψηφιακή μορφή, αλλά και σε έντυπη μορφή σε κάθε σχολική βιβλιοθήκη.
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε.
Κατάργηση της διετούς υποχρεωτικής παραμονής
στην περιοχή διορισμού των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών
Η υπηρέτηση της οργανικής θέσης υποχρεωτικά για μια διετία για όλους τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς δεν εξυπηρετεί καμία εκπαιδευτική ανάγκη σήμερα. Η συγκεκριμένη διάταξη καθιερώθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με το άρθρο 62 του Ν.4589/2019 (νόμος Γαβρόγλου) και επαναλήφθηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ, με το άρθρο 42 του Ν.4722/2020 (νόμος Κεραμέως). Η συγκεκριμένη διάταξη είχε, δηλαδή, τη στήριξη, όχι μόνο αυτής αλλά και της προηγούμενης κυβέρνησης. Το να παριστάνουν κάποιοι για μία ακόμη φορά, εκ των υστέρων, ότι δεν γνώριζαν τι ψήφιζαν όταν κυβερνούσαν, είναι απαράδεκτο.
Ο λόγος για τον οποίο ψηφίστηκε η συγκεκριμένη διάταξη, από ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ και ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ήταν για να μην "αδειάζουν" -όπως έλεγαν- κάποιες περιοχές, της νότιας και της νησιωτικής, κυρίως, Ελλάδας από εκπαιδευτικούς, κάθε χρόνο!
Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει στην πραγματικότητα, γιατί μετά την ψήφιση του Ν.4283/2014 (νόμος Λοβέρδου) για τον διπλασιασμό των μονάδων συνθηκών διαβίωσης στις δυσπρόσιτες περιοχές για τις μεταθέσεις και αργότερα του Ν.4692/2020 (νόμος Κεραμέως) για τους πίνακες αναπληρωτών, τέτοιο πρόβλημα δεν υπάρχει. Τα δυσπρόσιτα σχολεία είναι τα πρώτα που καλύπτονται είτε από μόνιμους είτε από αναπληρωτές.
Η επιμονή, λοιπόν, εφαρμογής της συγκεκριμένης δεν έχει κανένα νόημα και θα δημιουργήσει, δε, και τεράστιες αδικίες, εφόσον γίνουν φέτος οι μόνιμοι διορισμοί που ανακοίνωσε στην ΑΔΕΔΥ ο υπουργός Εσωτερικών, καθώς οι φετινοί νεοδιόριστοι θα καταλάβουν, πιθανόν, θέσεις που θα έπρεπε να δοθούν στους περσινούς νεοδιόριστους για τις μεταθέσεις.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να καταργήσει τη διάταξη τώρα και να δώσει το δικαίωμα αίτησης μετάθεσης στον ένα χρόνο, όπως ίσχυε πάντα,με ελάχιστες εξαιρέσεις.
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε.
1 Φεβρουαρίου 2022
Άδεια ανατροφής νεοδιόριστων εκπαιδευτικών:
Το Υπουργείο Παιδείας να εναρμονιστεί άμεσα με την απόφαση του ΣτΕ.
Όλοι οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί να λάβουν την άδεια ανατροφής που δικαιούνται. Η απόφαση να έχει αναδρομική ισχύ.
Το Γ΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας με τη με αριθμό 2367/2021 απόφαση του, ακύρωσε την περσινή εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας (108357/Ε3/21-08-2020), σχετικά με τις άδειες ανατροφής των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών για τυπικούς αλλά και ουσιαστικούς λόγους. Έκρινε ότι δεν είναι γνήσια ερμηνευτική εγκύκλιος, ότι τοπεριεχόμενό της είναι αντίθετο με το ισχύον δίκαιο,ότιεισάγει νέες ρυθμίσεις κανονιστικού περιεχομένου και ότι στερείται νομοθετικού ερείσματος.
Το Δικαστήριο έκρινε, επίσης, ότι εκπαιδευτικός με τέκνο κάτω των 2 ετών δικαιούται με τον διορισμό του να επιλέξει είτε την παροχή εργασίας με μειωμένο ωράριο μέχρι το τέκνο του να κλείσει τα 2 έτη είτε τη λήψη εννεάμηνης άδειας ανατροφής, καθώς και ότι, εκπαιδευτικός με τέκνο μεγαλύτερο των 2 ετών κατά τον χρόνο του διορισμού του δεν δικαιούται μεν μειωμένο ωράριο, μπορεί, όμως, να λάβει ειδική άδεια ανατροφής 9 μηνών ή όση απομένει μέχρι τη συμπλήρωση των 4 ετών του τέκνου του, σύμφωνα και με τη σχετική γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της ΑΔΕΔΥ Μαργαρίτας Παναγοπούλου.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης καταγγέλλει το Υπουργείο Παιδείας γιατί ταλαιπώρησε αδικαιολόγητα εκατοντάδες εκπαιδευτικούς αναγκάζοντάς τους να διεκδικήσουν το δίκιο τους στις δικαστικές αίθουσες. Καλεί την πολιτική ηγεσία να προχωρήσει άμεσα στην έκδοση νέας εγκυκλίου και να εναρμονιστεί με την απόφαση του ΣτΕ προστατεύοντας τη μητρότητα. Η νέα εγκύκλιος θα πρέπει να έχει αναδρομική ισχύ για να μην αναγκαστούν οι εκπαιδευτικοί να προσφύγουν ξανά στη δικαιοσύνη.
Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να αφήσει, επιτέλους, κατά μέρος τα τερτίπια και την προσπάθεια εξοικονόμησης προσωπικού.Όλοι οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί να λάβουν την άδεια ανατροφής που δικαιούνται, όπως ισχύει και για τους μόνιμους εκπαιδευτικούς.
Δημοκρατική Συνεργασία
Εκπαιδευτικών Π.Ε.